Professori Lea Pulkkinen- Mukavan voimahahmo Kuva lainassa netistä. |
- Mukava tarkoitti Muistuta Kasvatus Vastuusta
- Aluksi oli puhuttu kokopäiväkoulusta, termi vaihtui eheytetyksi koulupäiväksi
- Ideana oli muodostaa kulupäivä sellaiseksi, että opiskelu, lepo ja mieluista harrastuskokemukset vuorottelevat päivän aikana.
- Koulupäivän tuli hengittää ja ottaa huomioon lapsen vireystila
- Huolena oli lasten pahoinvointi ja syrjäytyminen, jotka liittyivät yksinäisiin iltapäiviin
- Haluttiin myös raivata tilaa perheen yhteiselle ajalle, jos harrastukset saataisin illasta pois.
- Perheet laativat lapsen vapaa-aikasuunnitelman
- Päivän rakenne oli seuraava: (1) Aamutoiminta (2) Koulupäivän aamu (3) Pitkä tauko (4) Koulun iltapäivä (5) Iltapäivätoiminta.
- Kerhot olivat "matalan kynnyksen kerhoja", joissa sai kokeilla eri harrastuksia (tärkeitä erityisesti syrjäytymisriskissä oleville lapsille)
- Harrastustoimintaa toteutettiin aamutoiminta lukuunottamatta koko päivän ajan.
- Ohjaajina opettajia, koulukäyntiavustajia ja ulkopuolisia palveluntuottajia
- Uutena ammattina ns. kouluohjaaja (koordinoi)
- Kokeilukouluina hyvin erilaisia kouluja
- Koulusta tuli toimintakeskus
- Toiminta maksoi 100-400 euroa/oppilas koulun koosta riippuen. Kaikki oli ilmaista oppilaille.
- Hankkeella oli oma tutkijaryhmä
Kokeilun tulokset
Kokeiluissa todettiin, että
- se toimi hyvin 1-6-luokilla, vaikeammin 7-9-luokilla
- 60 % oppilaista osallistui kerhoihin
- perheiden ilta rauhoittui
- viihtyvyys lisääntyi-myös opettajilla
- koulukiusaaminen väheni
- tupakointi väheni
- koulupinnaminen väheni
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti