sunnuntai 28. marraskuuta 2010

Eheytetyn koulupäivän idean synty

Professori Lea Pulkkinen-
Mukavan voimahahmo
Kuva lainassa netistä.
KM Kaisa Ottavainen- Nurkkala oli koonnut napakan tiivistelmän Sitran rahoittamasta Mukava- hankkeesta (2002-2006). Tässä keynoteja:

  • Mukava tarkoitti Muistuta Kasvatus Vastuusta
  • Aluksi oli puhuttu kokopäiväkoulusta, termi vaihtui eheytetyksi koulupäiväksi
  • Ideana oli muodostaa kulupäivä sellaiseksi, että  opiskelu, lepo ja mieluista harrastuskokemukset  vuorottelevat päivän aikana.
  • Koulupäivän tuli hengittää ja ottaa huomioon lapsen vireystila
  • Huolena oli lasten pahoinvointi ja syrjäytyminen, jotka liittyivät yksinäisiin iltapäiviin
  • Haluttiin myös raivata tilaa perheen yhteiselle ajalle, jos harrastukset saataisin illasta pois.
  • Perheet laativat lapsen vapaa-aikasuunnitelman
  • Päivän  rakenne oli seuraava: (1) Aamutoiminta (2) Koulupäivän aamu (3) Pitkä tauko (4) Koulun iltapäivä (5) Iltapäivätoiminta.
  • Kerhot olivat "matalan kynnyksen kerhoja", joissa sai kokeilla eri harrastuksia (tärkeitä erityisesti syrjäytymisriskissä oleville lapsille)
  • Harrastustoimintaa toteutettiin aamutoiminta lukuunottamatta koko päivän ajan.
  • Ohjaajina opettajia, koulukäyntiavustajia ja ulkopuolisia palveluntuottajia
  • Uutena ammattina ns. kouluohjaaja (koordinoi)
  • Kokeilukouluina hyvin erilaisia kouluja
  • Koulusta tuli toimintakeskus
  • Toiminta maksoi 100-400 euroa/oppilas koulun koosta riippuen. Kaikki oli ilmaista oppilaille.
  • Hankkeella oli oma tutkijaryhmä
Kokeilun tulokset

Kokeiluissa todettiin, että
  • se toimi hyvin 1-6-luokilla, vaikeammin 7-9-luokilla
  • 60 % oppilaista osallistui kerhoihin
  • perheiden ilta rauhoittui
  • viihtyvyys lisääntyi-myös opettajilla
  • koulukiusaaminen väheni
  • tupakointi väheni
  • koulupinnaminen väheni

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti