sunnuntai 28. marraskuuta 2010

Eheytetyn koulupäivän kokeilu (SITRA)

JOITAIN poimintoja käydystä keskustelusta

(OPM:n sivuilta, v. 2006)

Eheytetystä koulupäivästä monta mielipidettä

Näin ollen strategiatyöryhmässä ei otettu kantaa eheytetyn koulupäivän käytännön toteutukseen.
- Nyt tarvitaan keskustelua siitä, miten tehty työ johtaa myönteiseen tai kielteiseen lopputulokseen, Pirnes sanoi.

Sen sijaan poliitikot, opetusalan ammattilaiset, virkamiehet ja elinkeinoelämän edustaja pohtivat foorumin paneelikeskustelussa sitä, mitä eheytetty koulupäivä käytännössä tarkoittaisi.

Tekstiilityönopettaja Anne Rouskun mielestä eheytetty koulupäivä on hyvä idea kaupungeissa.
- Mutta ihmettelen, miten se järjestettäisiin pienissä kunnissa. Niissä tarvittaisiin paljon eri tahojen yhteistyötä. Täytyisi laatia mallit paikkakuntakohdittain, ei samaa mallia kaikille, Rousku sanoi.

Ylitarkastaja Tiina Kavilo opetusministeriöstä oli Rouskun kanssa samaa mieltä siitä, että pitää tarkkaan harkita, mikä on kenellekin hyvä eheytetyn koulupäivän malli.
- Emme ole pidentämässä koulupäivää vaan voisimme lisätä liikuntaa tai yhteistyötä taide- ja kulttuurilaitosten kanssa. Eheytetty koulupäivä lisäisi yhteisöllisyyttä ja lasten osallisuutta.

- Millä tämä kaikki kustannettaisiin? Kaikissa kunnissa ei ole samoja valmiuksia. Myös eheytetyn koulupäivän tuoma lisäys opettajien palkkakulujen tulisi ottaa huomioon. Ehkä aamu- ja iltapäivätoimintaa pitäisi ensin laajentaa ja katsoa sitten, mihin asti voimme mennä, kansanedustaja, sivistysvaliokunnan jäsen Tuomo Hänninen sanoi.

LINKKEJÄ


KIRJALLISUUTTA

Pulkkinen, L. & Launonen, L. (2005).  Eheytetty koulupäivä. Helsinki: Edita Publishing Oy.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti