sunnuntai 28. marraskuuta 2010

Kouluttaja esittäytyy

KUVA: Raija Herrala
OLEN  Martti Hellström, 56-vuotias espoolainen, espoolaisen Auroran alakoulun rehtori. Olen ollut  töissä opetusalalla 32 vuotta  ja  niistä rehtorina 20.

Valmistuin Helsingin OKL:lta  luokanopettajaksi vuonna 1977.  Kasvatustieteen väitöskirjani (2004) käsitteli koulujen kehittämishankkeissa viisaaksi osoittautunutta  muutosotetta. 

Oman työni ohessa olen päätoimittanut Luokanopettajaliiton julkaisemaa Luokanopettajalehteä  vuodesta 1994 alkaen. Niinikään vedän jo 21  "Luokanopettajan päiväkirjaa" tuottanutta työryhmää.

Järjestökokemuksta minulla on ennen muuta Luokanopettajaliitosta ja OAJ:sta. Olen OAJ:n valtuuston jäsen.

Minulla on ollut myös etuoikeus olla mukana useassa oppimateriaalityöryhmässä tuottamassa oppikirjoja  äidinkieleen, historiaan, kansalaistaitoon ja uskontoon sekä oheismateriaalia mm. terveys- ja sanomalehtikasvatuksen sekä  aihekokonaisuuksien opetuksen tueksi.

Kuulun Suomen  tietokirjailijoihin. Tuoreimmat  julkaisuni ovat  PS-Kustannuksen julkaisemat "Sata sanaa opetuksesta" (2008) ja sen sisarteos "Sata sanaa kasvatuksesta" (2010).

Olen kouluttautunut vuosina 2004-2005 Opekossa oppilaitosjohdon kouluttajaksi ja Microsoftin PiL-hankkeessa Fullan-fasilitaattoriksi. Olen saanut johtaa neljää Opekon pitkäkestoista uusille rehtoreille tarkoitettua peruskoulutusohjelmaa. Olin Suren Pro Rexi - 2015-koulutuskiertueen pääkouluttaja. Opetusharjoittelua olen ohjannut sekä kenttäkouluilla että harjoittelukoululla. Johtajuus-teeman lisäksi olen käynyt puhumassa viime vuosina mm. seuraavista tärkeistä asioista:
  • esteettinen eheyttäminen/koulun taidekasvatus
  • kaikille yhteinen koulu/yhteisöllisyys koulussa kodin ja koulun yhteistyö
  • kerhotoiminta
  • kodin ja koulun yhteistyö
  • koko koulun näytelmät
  • koulun kehittämistoiminta
  • muutoksen hallinta
  • opettajuus yhteisöllisessä koulussa
  • ryhmäintegraatio 
  • suomalainen didaktiikka
  • tulevaisuuden koulu/tulevaisuuskasvatus
  • työssä jaksaminen
  • vsop-joustavat järjestelyt
  • yhteisöllisyys koulussa 
Vastaan Suren Tutkivien rehtorien verkostosta yhdessä Atso Taipaleen kanssa. Minulla on vaimo ja kolme aikuista lasta. Rakkaimmat harrastukseni ovat kouluteatteri, opettajabändi ja vespailu.

Minut tavoittaa kätevimmin sähköpostitse  martti.hellstrom (at) iki.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti